Follow Us On Twitter - Image
Facebook Image

Search

BRON: Haarlems Dagblad 26-02-2018

Het mag niet zo zijn dat Haarlemmermeer de overlast krijgt die Lelystad niet tolereert, vindt PvdA-fractievoorzitter Chris Vonk.

Dat is zijn argument om als gemeenteraad van Haarlemmermeer over de luchthaven Schiphol te debatteren.

VVD’er Pieter-Jan de Baat heeft zo’n debat aangevraagd nu de uitbreiding van vliegveld Lelystad voor de tweede keer is uitgesteld. Wat zijn de consequenties daarvan, wil hij weten, want Schiphol zit al aan zijn maximumcapaciteit. En waar moeten dan al die vliegtuigen landen die volgens de plannen naar Lelystad zouden gaan?

Daar kunnen we het in Haarlemmermeer altijd over hebben, vindt CDA-fractievoorzitter Mariëtte Sedee, ,,maar daar gaan wij als gemeenteraad helemaal niet over’’. Met andere woorden: bespaar je de moeite, want niet wij maar de rijksoverheid gaat over Schiphol.

BRON: Website "De Monitor" 20-2-2018

Sinds begin dit jaar zijn gemeenten rond Schiphol verplicht nieuwe bewoners vroegtijdig te informeren over het aanwezige vliegtuiggeluid. En de nieuwe bewoners moeten in een zogenoemd kettingbeding verklaren dat zij zich bewust zijn van de aanwezigheid van de luchthaven. Volgens advocaat René Rensing, gespecialiseerd in omgevingsrecht, doe je door een dergelijke verklaring te tekenen afstand van je recht tot klagen. ‘Ik zou het zelf nooit tekenen,’ aldus Rensing.

Joke Geldhof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor Ruimtelijke ordening en Wonen, is het niet eens met de kritiek van advocaat Rensing. Nieuwe bewoners doen volgens haar allerminst afstand van hun recht om te klagen als ze het kettingbeding ondertekenen, zo vertelt zij ons al eerder in het onderzoek Overlast vliegtuigen. Het gaat volgens de gedeputeerde om een informatieplicht en transparantie. ‘Het is ervoor bedoeld dat mensen weten waar ze komen te wonen.’ Volgens de gedeputeerde moet in alle plannen, op de website en in brochures staan dat mensen een huis kopen in een gebied waar je overlast kunt ervaren van vliegtuigen. ‘Transparantie is essentieel,’ aldus Geldhof.

100.000 euro boete

BRON: BEWONERSOMGEVINGSCHIPHOL.NL 21-10-2017

WAAR WORDT GEWOOND KAN NIET WORDEN GEVLOGEN, EN OMGEKEERD

De bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) protesteert tegen het plan om gemeenten zonder overleg met omwonenden bouwplannen te laten ontwikkelen onder vliegroutes rond Schiphol en tegelijk de nieuwe bewoners te verbieden om te klagen over gezondheidsrisico’s door lawaai en luchtvervuiling. Met dit besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (IenM) wordt het vraagstuk “Wonen en vliegen” op wel heel simpele wijze opgelost, namelijk door het probleem te ontkennen. Dit past in de lijn om de risico’s voor veiligheid, gezondheid en leefbaarheid die het gevolg zijn van de groei van het vliegverkeer te bagatelliseren en aldus groeiruimte te claimen.

BRON: InformeerOnline 21/12/2017
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland en Zuid-Holland hebben het voorlopig voorkeursalternatief voor het project Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek vastgesteld. Het doel is de bereikbaarheid en leefbaarheid in Haarlemmermeer, Duin- en Bollenstreek en Zuid-Kennemerland te verbeteren. Het voorkeursalternatief is een verbinding van de A4 naar de N208 via de Nieuwe Bennebroekerweg in Hoofddorp en de noordrand van Hillegom, met een randweg bij Lisse en Zwaanshoek.

Ga naar boven