Follow Us On Twitter - Image
Facebook Image

Search

De 1e Nieuwsbrief van Floriande TegenGeluid is per email aan de reeds bij ons bekende geïnteresseerden verzonden.

Wilt u ook lezen wat we aan het doen zijn en hoe we ervoor staan, lees dan nu de Nieuwsbrief Nr 1.

Wilt u geïnformeerd worden over onze voortgang, meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Haarlems Dagblad 13/12/2011

SCHIPHOL - Vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan opstijgen en naar het oosten moeten, kunnen in de toekomst nog nauwkeuriger hun route volgen. Daardoor hebben minder inwoners van Rijsenhout, Leimuiden en Nieuw-Vennep last van de toestellen.

Dat blijkt uit de eerste verkenning voor een dergelijk project. ,,Het is nu aan de betrokken gemeenten om een verzoek in te dienen. Dan gaat het om Haarlemmermeer en de gemeente Kaag en Braassem. In de werkgroep hinderbeperking van de Tafel van Alders moet het dan worden goedgekeurd. Daarna kan het plan verder worden uitgewerkt en bekeken of het vliegtechnisch ook kan. Het duurt dan nog wel even voor de eerste vliegtuigen op proef deze route volgen’’, licht een woordvoerster van de Cros toe.

Op voorstel van het overlegorgaan Cros is al eens een microklimaatproject uitgevoerd, waarbij met succes de vliegtuigen meer uit de buurt van Rijsenhout bleven. Radarbeelden

In Leimuiden werd toen meer hinder ervaren. Maar op de radarbeelden is nog steeds te zien dat de toestellen vanaf de Kaagbaan in een breed gebied hun route naar het oosten zoeken. Zo komt het ene toestel toch nog over Rijsenhout heen en het andere pikt nog een deel van Nieuw-Vennep mee. Ofwel in een groot gebied hebben bewoners last van de toestellen. Wanneer een vaste bocht wordt gevlogen, wordt de overlast tot een bepaald gebied beperkt.

Een vergelijkbaar project is al ingevoerd tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp, waar de toestellen die vanaf de Kaagbaan komen en naar het noorden moeten, een vaste bocht maken. Een voordeel voor de meeste bewoners, maar een nadeel voor de mensen in Floriande omdat ze daar pal over hun dak komen.

Bij Rijsenenhout, Leimuiden en omliggende dorpen hebben enkele duizenden mensen er baat bij. Of er ook mensen zijn die meer hinder krijgen, is nog onduidelijk. Ook is nog niet duidelijk welke route uitvoerbaar is voor de piloten van de verkeersvliegtuigen.

Het aantal ganzen rond Schiphol is de laatste jaren fors toegenomen. Daardoor is de kans op botsingen met vliegtuigen vergroot en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die onderzocht een noodlanding van een Boeing van Royal Air Maroc in juni 2010. Tijdens het opstijgen kwam een gans in een van de motoren terecht, waardoor ze geen hoogte konden maken en een noodlanding moesten maken.

Volgens het rapport is het aantal vogels dat een gevaar vormt voor vliegtuigen de laatste tien jaar verdubbeld en vormt dat een risico voor de vliegveiligheid. Het aantal ganzen is zelfs nog sterker gestegen.

Dit risico is voor de uitvliegroute boven Floriande extra groot. Het uitvallen van een motor geeft bij het vliegen van een dergelijke krappe bocht, die vliegtuigen moeten vliegen om de uitvliegroute boven Floriande te vliegen, een vergroot risico tot een fatale afloop.

Met zo'n 130 botsingen met vogels per jaar wordt hiermee het veiligheidsrisico voor de ca.18.000 inwoners van de wijk Floriande wel zeer inzichtelijk.

Dit moet zo snel mogelijk aangepakt worden. De vogelpopulatie beperken is maar een deel van de oplossing, structureler zou zijn om de vliegroute met een dergelijk vergroot veiligheidsrisico niet meer over een wijk met ca.18.000 inwoners te laten vliegen!

Tijdens de Gemeenteraadsvergadering van 24 november 2011 hebben de partijen Groen-Links, PvdA & VVD gezamenlijk een motie ingediend om de wijk Floriande meer te ontzien voor de overlast van vliegverkeer door de uitvliegroutes boven de wijk, e.e.a. ook naar aanleiding van het inspreken en acties vanuit Floriande TegenGeluid op 9+10 november.

In deze motie roepen zij het college op:

  • Met betrokken partijen in gesprek te gaan om in ieder geval te kijken of het vrachtverkeer over de Spijkerboorroute beperkt kan worden;
  • Binnen het bestaande gezondheidsbeleid opdracht te geven tot het uitvoeren van een specifiek gezondheidsrisico-onderzoek voor de wijk Floriande en daarbij toe te spitsen op de effecten van Schiphol en de (gebundelde) uitvliegroute;
  • Opnieuw en blijvend in CROS verband aandacht te vragen de vaste bochtstraal in de Spijkerboorroute te optimaliseren/verbeteren teneinde te bereiken dat meer inwoners van onze gemeente minder hinder ervaren;
  • In het kader van de monitoring de raad te informeren over de voortgang en resultaten van de hierboven genoemde acties.

De voltallige Gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft unaniem voor deze motie gestemd.

Floriande TegenGeluid bedankt de Raad hierbij voor het serieus nemen van dit probleem en zal de komende tijd met hen in gesprek blijven om de voortgang van de toezeggingen in deze motie te controleren.

 Raad wil floriande ontzien

Teken onze petitie

Petitie - Voor DRASTISCH verminderen vliegtuiglawaai boven Floriande

Ga naar boven