Bron: Haarlems Dagblad 15/03/2012

SCHIPHOL - Bijna vier jaar na het sluiten van het Aldersakkoord over de groei van de luchthaven Schiphol, staat het akkoord op barsten. Teleurstelling en boosheid overheersen nu steeds meer afspraken niet (kunnen) worden nageleefd.

Geen ongebreidelde groei van de luchtvaart op Schiphol, maar een selectieve groei. Daarnaast een pakket aan hinderbeperkende maatregelen en vele miljoenen euros naar enkele dorpskernen die in de knel zaten zoals Zwanenburg, Amstelveen en Aalsmeer. Dat was de kern van het akkoord dat in 2008 werd gesloten tussen bewonersgroepen, luchtvaartsector en overheden.

Tot woede van bewoners en de KLM is tot nu toe van die selectieve groei niets terecht gekomen. Easyjet kon uitbreiden, prijsvechter Vueling streek neer net als Emirates. KLM-topman Peter Hartman veegde zaterdag in deze krant de vloer aan met de opstelling van Schiphol en hekelde dat Schiphol directeur Jos Nijhuis niet de afspraken nakomt die zijn voorganger Cerfontaine maakte.

De KLM staat niet alleen in die kritiek. Namens de bewonersgroepen laat Cees van Ojik weten dat Schiphol bezig is strategische starts en landingen weg te geven aan maatschappijen die weinig tot niets bijdragen aan de rol van de luchthaven voor de Nederlandse economie. De Dorpsraad Lijnden gaat een stapje verder door te stellen dat het Aldersakkoord de prullenmand in kan.

De onvrede bij veel bewonersgroepen zit in het feit dat er tot toe niets terecht komt van het uitplaatsen van vluchten naar Lelystad. Ook de hinderbeperkende maatregelen schieten niet op. Er is nu wel een vaste uitvliegroute over Hoofddorp gekomen, maar daarvan zijn de bewoners van de wijk Floriande nu de dupe. Ook is de uitvliegroute van de Zwanenburgbaan naar het oosten verschoven, zodat de toestellen nu tussen Zwanenburg en Badhoevedorp doorgaan. Daardoor komen ze recht over Lijnden en is in Amsterdam-West de overlast groter. Volgens deze bewoners wordt de evaluatie daarover rooskleuriger voorgesteld dan die is.

Daarnaast wordt nu bij bijna anderhalf jaar gevlogen volgens een systeem van voorkeursbanen (Polderbaan en Kaagbaan). Maar in plaats van minder is de Buitenveldertbaan het laatste jaar juist vaker gebruikt. In de nacht dalen toestellen wel in een glijvlucht naar de Polderbaan en Kaagbaan, zodat bewoners in de Ijmond en Leidse regio minder last hadden van brullende motoren. Maar tot nu toe wil het maar niet lukken om het systeem van glijvluchten uit te breiden tot de avond en naar andere banen, terwijl dat wel een harde eis was van de bewonersdelegatie. Onder leiding van Hans Alders wordt vandaag (donderdag) daarover weer vergaderd. De spanning is om te snijden.

Frans van den Berg