Bron: Haarlems Dagblad 13/12/2011

SCHIPHOL - Vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan opstijgen en naar het oosten moeten, kunnen in de toekomst nog nauwkeuriger hun route volgen. Daardoor hebben minder inwoners van Rijsenhout, Leimuiden en Nieuw-Vennep last van de toestellen.

Dat blijkt uit de eerste verkenning voor een dergelijk project. ,,Het is nu aan de betrokken gemeenten om een verzoek in te dienen. Dan gaat het om Haarlemmermeer en de gemeente Kaag en Braassem. In de werkgroep hinderbeperking van de Tafel van Alders moet het dan worden goedgekeurd. Daarna kan het plan verder worden uitgewerkt en bekeken of het vliegtechnisch ook kan. Het duurt dan nog wel even voor de eerste vliegtuigen op proef deze route volgen’’, licht een woordvoerster van de Cros toe.

Op voorstel van het overlegorgaan Cros is al eens een microklimaatproject uitgevoerd, waarbij met succes de vliegtuigen meer uit de buurt van Rijsenhout bleven. Radarbeelden

In Leimuiden werd toen meer hinder ervaren. Maar op de radarbeelden is nog steeds te zien dat de toestellen vanaf de Kaagbaan in een breed gebied hun route naar het oosten zoeken. Zo komt het ene toestel toch nog over Rijsenhout heen en het andere pikt nog een deel van Nieuw-Vennep mee. Ofwel in een groot gebied hebben bewoners last van de toestellen. Wanneer een vaste bocht wordt gevlogen, wordt de overlast tot een bepaald gebied beperkt.

Een vergelijkbaar project is al ingevoerd tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp, waar de toestellen die vanaf de Kaagbaan komen en naar het noorden moeten, een vaste bocht maken. Een voordeel voor de meeste bewoners, maar een nadeel voor de mensen in Floriande omdat ze daar pal over hun dak komen.

Bij Rijsenenhout, Leimuiden en omliggende dorpen hebben enkele duizenden mensen er baat bij. Of er ook mensen zijn die meer hinder krijgen, is nog onduidelijk. Ook is nog niet duidelijk welke route uitvoerbaar is voor de piloten van de verkeersvliegtuigen.