BRON: HAARLEMS DAGBLAD 17/09/2015:

HOOFDDORP - Het vlieglawaai zit Floriande erg hoog. ,,Veel gezinnen hebben er last van, omdat ze ’s morgens wakker schieten en de kinderen ’s avonds de slaap niet goed kunnen vatten. Ook rond tienen kunnen nog lawaaiige vrachtvliegtuigen overkomen, op nog geen kilometer hoogte’’, weet Rob van Grieken.

 Tot dinsdag was hij voorzitter van actiegroep Floriande Tegen Geluid. Toen meldde hij via een rondgestuurde brief dat hij er na 3,5 jaar een punt achter zet. Ondanks alle overleg in polder, provincie en Den Haag is de situatie alleen maar slechter geworden. Voelen hij en zijn mede-wijkbewoners. Vlogen vliegtuigen in het verleden meer gespreid als ze via de Kaagbaan, de corridor tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp naar het noorden moesten, na een proef is de bochtstraal geconcentreerd bij Floriande-zuid.

Meetpunt

En die passage kan flink lawaaiig zijn, weten wijkbewoners. Toen hij zelf ging meten, kwam Van Grieken laatst tot 85 decibel. ,,En dat is echt fors. Als je in je tuin zit, moet je echt je conversatie stoppen.’’ Kritiek als zou zijn meting niet representatief en niet gericht zijn, wijst hij van de hand: ,,Geloof me, die is redelijk nauwkeurig. Bovendien heeft de wijk sinds 8 september weer een geluidsmeetpunt. Ik ga er van uit dat die ons gevoel ondersteunt. ’’

Dat meetpunt, een door Schiphol geplaatste microfoon op een mast van een kleine tien meter, staat bij de dependance van het Haarlemmermeer lyceum aan de Bennebroekerweg 800. De nieuwe zegsman Simon van Halm ziet de komst van dat Noise Monitoring System overigens niet als een overwinning: ,,Drie jaar geleden hadden we al een meetpunt in de wijk. Omdat de gemeente verzuimd had om een verlenging aan te vragen, moest die weg. Ook dat nieuwe punt, waar wij regelmatig om hebben gevraagd, had er eerder kunnen zijn als de gemeente geen procedurefouten had gemaakt.’’

Geen verbetering

Waar hij bovenal van baalt is dat het gemakkelijk beter had gekund via een voorstel dat de wijk vorig jaar nog zoveel hoop had gegeven. Vliegtuigen zouden daarin tot zee doorvliegen en dan pas richting noorden afbuigen. ,,Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium had aangegeven dat de nieuwe Spijkerboorroute ’uitstekend vliegbaar’ was, de gemeente stond er ook achter, maar Lucht Verkeersleiding Nederland wist het van tafel te krijgen. Want, zo meldde men, omdat vliegtuigen langer binnen ons bereik blijven, vergen ze meer aandacht.’’

Dat Floriande na lang wachten het nakijken had vindt Van Halm wel erg zuur. ,,Zeker als je bedenkt dat in 2013 een rapport was verschenen waarin je, als je goed leest, zwart op wit ziet staan dat de vaste bochtstraal eigenlijk geen succes is. Terwijl-ie voor een verbetering had moeten zorgen, deed hij dat niet.’’