Bron: Website Hoofddorpse Courant 14/03/2013 16:47

HOOFDDORP - De discussie over de vaste bochtstraal van vliegtuigen boven de wijk Floriande in Hoofddorp blijft de gemoederen bezighouden. De gemeente en actiegroep Floriande TegenGeluid (FTG) zijn het intussen totaal oneens over de gevolgen van de gekozen vliegroute en het aantal ernstig gehinderden.Het artikel in onze krant van vorige week over de kritiek uit Floriande op het besluit om de bochtstraal boven de wijk niet ruimer te maken, heeft veel reacties losgemaakt.

Alleen al op de website van de HC reageerden bijna 40 mensen. Sommigen vinden dat inwoners van Floriande niet moeten zeuren, omdat je nu eenmaal met vlieglawaai te maken kan krijgen als je onder de rook van Schiphol woont.

Anderen menen juist dat de gemeente inwoners van Floriande eieren voor citroenen heeft verkocht. De nieuwkomers werd voorgespiegeld dat ze in een groene en rustige wijk terechtkwamen, maar de realiteit is dat ze vooral in de zomer geregeld lawaaiige vliegtuigen boven hun hoofd krijgen. Sommigen zijn daar erg boos over.

Voorzitter Rob van Grieken van de actiegroep FTG bracht de kwestie afgelopen zaterdag ter sprake tijdens het bezoek van de gemeenteraad aan de wijk. Er werd een klein half uurtje bij stilgestaan. Van Grieken vond het ‘een behoorlijk goede inhoudelijke discussie’ met de raadsleden die zaterdag aanwezig waren.

Van Grieken: “Ik heb achteraf ook nog informeel met sommige raadsleden gesproken. Het valt me altijd op dat wij tijdens die gesprekken meer sympathie krijgen dan tijdens raadsvergaderingen. Dan zijn de reacties vaak wat vlak. Ik hoop dat diverse raadsfracties zich nu wel sterk willen maken voor de positie van onze wijk.”

De voorzitter zegt dat hij nog altijd boos is over het feit dat door de keuze van de gemeente voor een vaste bochtstraal er meer mensen in Hoofddorp last hebben van vlieglawaai. De actiegroep stelt dat het aantal ernstig gehinderden met 722 zou afnemen als de route boven Floriande ruimer zou zijn. Het aantal gehinderden in Floriande zou namelijk met 1000 afnemen, terwijl 278 inwoners van Nieuw-Vennep, Zwaanshoek en Cruquius meer last zouden hebben.

Wethouder Arthur van Dijk van Schipholzaken bestrijdt die berekening. Volgens hem krijgen niet alleen 278 inwoners van Nieuw-Vennep, Zwaanshoek en Cruquius te maken met meer lawaai, maar ook bijna 800 mensen van kernen buiten Haarlemmermeer. “Al met al zou een verruiming onder de streep leiden tot 77 netto meer gehinderden. Deze uitkomsten, het geringe draagvlak onder de verschillende dorps- en wijkraden voor verruiming en het feit dat we Nieuw-Vennep niet nog zwaarder wilden belasten, hebben er toe geleid dat we niet voor een verruiming hebben gekozen.”

De voorzitter van de dorpsraad in Zwaanshoek, Wim Kruijt, onderschrijft het standpunt van Arthur van Dijk. Volgens hem denkt ook de dorpsraad in Nieuw-Vennep er zo over. De dorpsraden willen de vliegroute niet aanpassen, omdat deze nu goed functioneert. Het argument dat FTG aanvoert dat door aanpassing minder mensen gehinderd worden is volgens voorzitter Kruijt een non-argument omdat dit heel veel lijkt op een ‘not in my backyard’-reactie: alles mag maar niet in mijn achtertuin.

Wethouder Van Dijk is niet verbaasd dat de discussie zoveel reacties losmaakt. “Het onderwerp leeft. Het gaat mij wel te ver dat de online reacties erg persoonlijk worden. Dat is nergens voor nodig en ook niet constructief.”