Follow Us On Twitter - Image
Facebook Image

Search

Bron: Haarlems Dagblad 07/03/2012

HOOFDDORP - Het aantal klachten over vliegtuiglawaai vanuit de wijk Floriande is de afgelopen maanden afgenomen. De actiegroep die pleit voor verlegging van de route doet er juist een schepje bovenop.

In het kwartaalverslag van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) valt het op dat het aantal klagers vanuit Hoofddorp is afgenomen van 237 naar 123. Het gaat dan om de maanden november, december en januari vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden.

 

Dat terwijl er juist meer is gestart vanaf de Kaagbaan en Zwanenburgbaan in zuidelijke richting. In het rapport wordt extra aandacht geschonken aan Floriande.

Bron: Haarlems Dagblad 13/12/2011

SCHIPHOL - Vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan opstijgen en naar het oosten moeten, kunnen in de toekomst nog nauwkeuriger hun route volgen. Daardoor hebben minder inwoners van Rijsenhout, Leimuiden en Nieuw-Vennep last van de toestellen.

Dat blijkt uit de eerste verkenning voor een dergelijk project. ,,Het is nu aan de betrokken gemeenten om een verzoek in te dienen. Dan gaat het om Haarlemmermeer en de gemeente Kaag en Braassem. In de werkgroep hinderbeperking van de Tafel van Alders moet het dan worden goedgekeurd. Daarna kan het plan verder worden uitgewerkt en bekeken of het vliegtechnisch ook kan. Het duurt dan nog wel even voor de eerste vliegtuigen op proef deze route volgen’’, licht een woordvoerster van de Cros toe.

Op voorstel van het overlegorgaan Cros is al eens een microklimaatproject uitgevoerd, waarbij met succes de vliegtuigen meer uit de buurt van Rijsenhout bleven. Radarbeelden

In Leimuiden werd toen meer hinder ervaren. Maar op de radarbeelden is nog steeds te zien dat de toestellen vanaf de Kaagbaan in een breed gebied hun route naar het oosten zoeken. Zo komt het ene toestel toch nog over Rijsenhout heen en het andere pikt nog een deel van Nieuw-Vennep mee. Ofwel in een groot gebied hebben bewoners last van de toestellen. Wanneer een vaste bocht wordt gevlogen, wordt de overlast tot een bepaald gebied beperkt.

Een vergelijkbaar project is al ingevoerd tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp, waar de toestellen die vanaf de Kaagbaan komen en naar het noorden moeten, een vaste bocht maken. Een voordeel voor de meeste bewoners, maar een nadeel voor de mensen in Floriande omdat ze daar pal over hun dak komen.

Bij Rijsenenhout, Leimuiden en omliggende dorpen hebben enkele duizenden mensen er baat bij. Of er ook mensen zijn die meer hinder krijgen, is nog onduidelijk. Ook is nog niet duidelijk welke route uitvoerbaar is voor de piloten van de verkeersvliegtuigen.

Bron: Haarlems Dagblad 11/11/2011

HOOFDDORP - Bewoners van Floriande gaan een actiegroep oprichten tegen het toenemend aantal vliegtuigen dat over hun wijk vliegt. Zij willen dat de route om Floriande heen wordt gelegd.

De bewoners zijn boos dat met hun bezwaren, klachten en voorstellen niets is gedaan. ,,Alle opmerkingen van ons zijn genegeerd. Het college stemt nu eenvoudig in met het plan om de vaste bocht voor uitvliegende toestellen over onze wijk te leggen. Ook het overlegplatform Cros wil dat en voor 21 oktober moet de staatssecretaris een besluit nemen. Daarna komt nog een officiële inspraakprocedure, maar de kans dat er iets verandert is nihil’’, vreest voorzitter Henk Jansen van de wijkraad Floriande.

De wijkraad overlegde maandagavond met 25 buurtbewoners. ,,Zij vinden dat onze aanpak onvoldoende heeft opgeleverd en gaan nu een actiegroep oprichten. Ze hebben gezien dat dat met de 380 kV heeft gewerkt’’.

meer in de krant van woensdag

Ga naar boven