Follow Us On Twitter - Image
Facebook Image

Search

Bron: Haarlems Dagblad 02/04/2012 16:04

HOOFDDORP - De actiegroep Floriande TegenGeluid heeft zelf zes voorstellen gemaakt om de overlast van overkomende vliegtuigen te verminderen.

In plaats van alleen maar tegen te zijn, heeft Rob van Grieken samen met de andere actievoerders zes plannen uitgewerkt en die ingediend bij de Cros (Commissie Regionaal Overleg Schiphol).

Zware vrachttoestellen kunnen als eerste boven de woonwijk wegblijven.
,,Dat punt wordt al besproken aan de Tafel van Alders. Wat ons betreft kan het morgen worden doorgevoerd. Met onze zes voorstellen aan de Cros richten we ons meer op de middellange en lange termijn. We tonen ermee aan dat er in totaal minder gehinderden zijn in de omgeving. Dat is ook goed voor de gezondheid en er is minder risico bij een crash.’’

Voor de lange termijn wordt gedacht aan een route waarbij de piloten pas boven de duinen of voorbij Zandvoort afbuigen naar het noorden. In dat geval worden ook de bewoners van Heemstede en Haarlem ontzien.

Bron: Website Haarlems Dagblad 05/04/2013 08:13

HAARLEMMERMEER - Floriande hoeft niet te rekenen op minder geluidshinder van Schiphol. Ook het idee om minder vrachtvliegtuigen over de wijk te laten vliegen is onhaalbaar: als ze een andere route nemen, levert dat per saldo voor meer mensen overlast op.

Dat laatste is de echte reden waarom minder vrachtvluchten over Floriande onhaalbaar zijn, zei luchthavenwethouder Arthur van Dijk donderdag bij de bespreking van de stand van zaken rond Schiphol.

De wethouder zei ’ongelukkig’ te zijn met uitspraken van rechterhand Theo Vermeegen van Hans Alders, die volgens hem bij de Floriandebewoners eerder de indruk wekte dat minder vrachtvliegtuigen een kwestie was van ’aan een paar knoppen draaien.

Want dat is gewoon niet waar, aldus Van Dijk: als die vaak oudere en veel herrie makende toestellen een andere route nemen, dan zullen ze over gebieden moeten vliegen waar méér mensen er last van zullen hebben. En het is juist de bedoeling om zo min mogelijk mensen (over)last van de luchthaven te laten ondervinden.

Bron: Website Dichtbij.nl 11/10/2013

HAARLEMMERMEER - De provincie Noord-Holland heeft deze week 30 miljoen euro beschikbaar gesteld om bewoners en dorpen tegemoet te komen die last hebben van Schiphol-herrie. De fractie van PvdA in de provincie zet hier echter kanttekeningen bij: ‘Het geld moet niet als dekking voor meer vliegtuigoverlast gebruikt worden.’

Behalve het bedrag is deze week ook bekend gemaakt dat er een nieuw geluidsstelsel komt. Dit nieuwe geluidsstelsel moet voor een vermindering van de geluidsoverlast zorgen, doordat vliegtuigen in de toekomst zullen starten en landen op de banen die het minste geluidsoverlast veroorzaken voor de omgeving. Als dat lukt mag Schiphol groeien, naar 510.000 vluchten per jaar in 2020. De PvdA dringt er op aan dat het nieuwe stelsel ook tot daadwerkelijke verbeteringen gaat leiden. Massom: "De investering van 30 miljoen euro moet niet door Schiphol gebruikt worden als een dekking voor nog meer geluidsoverlast onder het nieuwe geluidsstelsel. Dat gaan we scherp in de gaten houden."

Daarnaast vindt de PvdA dat de verdeling van de 30 miljoen op een transparante en democratische manier moet plaatsvinden. Ook wil de fractie dat het bedrag niet alleen wordt toegekend aan gevallen die overlast hebben van geluid, maar ook aan gevallen die te lijden hebben onder stank en kerosineoverlast van laag overvliegende vliegtuigen.

Dichtbij.nl: Kanttekeningen bij 30 miljoen voor Schiphol-herrie

 

Het aantal ganzen rond Schiphol is de laatste jaren fors toegenomen. Daardoor is de kans op botsingen met vliegtuigen vergroot en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die onderzocht een noodlanding van een Boeing van Royal Air Maroc in juni 2010. Tijdens het opstijgen kwam een gans in een van de motoren terecht, waardoor ze geen hoogte konden maken en een noodlanding moesten maken.

Volgens het rapport is het aantal vogels dat een gevaar vormt voor vliegtuigen de laatste tien jaar verdubbeld en vormt dat een risico voor de vliegveiligheid. Het aantal ganzen is zelfs nog sterker gestegen.

Dit risico is voor de uitvliegroute boven Floriande extra groot. Het uitvallen van een motor geeft bij het vliegen van een dergelijke krappe bocht, die vliegtuigen moeten vliegen om de uitvliegroute boven Floriande te vliegen, een vergroot risico tot een fatale afloop.

Met zo'n 130 botsingen met vogels per jaar wordt hiermee het veiligheidsrisico voor de ca.18.000 inwoners van de wijk Floriande wel zeer inzichtelijk.

Dit moet zo snel mogelijk aangepakt worden. De vogelpopulatie beperken is maar een deel van de oplossing, structureler zou zijn om de vliegroute met een dergelijk vergroot veiligheidsrisico niet meer over een wijk met ca.18.000 inwoners te laten vliegen!

Teken onze petitie

Petitie - Voor DRASTISCH verminderen vliegtuiglawaai boven Floriande

Ga naar boven