Follow Us On Twitter - Image
Facebook Image

Search

Bron: Website Hoofddorpse Courant 06/03/2013 11:53

HOOFDDORP - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft begin dit jaar bevestigd dat het technisch mogelijk is om een ruimere bochtstraal te vliegen boven de wijk Floriande, zodat bewoners minder last hebben van vlieglawaai. Dat zegt voorzitter Rob van Grieken van de actiegroep Floriande TegenGeluid (FTG). ,,De gemeente is nu aan zet om onze inwoners tegemoet te komen'', vindt Van Grieken.

Lees het artikel

 

BRON: HAARLEMS DAGBLAD 17/09/2015:

HOOFDDORP - Het vlieglawaai zit Floriande erg hoog. ,,Veel gezinnen hebben er last van, omdat ze ’s morgens wakker schieten en de kinderen ’s avonds de slaap niet goed kunnen vatten. Ook rond tienen kunnen nog lawaaiige vrachtvliegtuigen overkomen, op nog geen kilometer hoogte’’, weet Rob van Grieken.

Waar is de aardbeving als je hem nodig hebt?

Verneukt

Bron: Volkskrant, door: Bert Wagendorp 13 januari 2015

Het meest opmerkelijke in het conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de aardbevingen in Groningen vond ik de vaststelling dat het hele beleid betreffende de gaswinning decennialang is bepaald door 'minder dan tien mensen'. Minder dan tien mensen in wat in het rapport 'het gasgebouw' wordt genoemd maakten uit hoeveel gas er uit de grond werd gehaald en of er rekening moest worden gehouden met de veiligheid van de mensen die boven het Groningse gasveld woonden. Tot 2013 was de unanieme opvatting van de vertegenwoordigers van NAM, het ministerie van EZ, Gasterra, Shell, Exxonmobile, het Staatstoezicht op de Mijnen en nog een paar instanties dat die veiligheid er geen reet toe deed.

In de gemeenteraadsvergadering van 5 juli j.l. heeft de gemeenteraad  de reactie van Wethouder Van Dijk op de motie “Definitief invoeren CROS Pilot 3b+” besproken. De vergadering is ook in zijn geheel online terug te zien.

Aanleiding van de vergadering was dus de bespreking en toelichting van het standpunt van het gemeentebestuur als reactie op de motie van de gemeenteraad d.d. 24 november 2011.

De motie is destijds unaniem door de gemeenteraad aangenomen, om het gemeentebestuur aan te sporen grotere inspanningen te verrichten, om tot minder hinder te komen van vliegtuigverkeer boven Floriande. Deze motie is ingediend door Groen Links, PvdA en VVD en werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

In de gemeenteraadvergadering van 5 juli j.l. heeft Rob van Grieken, voorzitter van FTG, gebruik gemaakt van de mogelijkheid, om te kunnen inspreken (lees hier de volledige inspreektekst van FTG).

In zijn toespraak is Rob ingegaan op het feit, dat Floriande TegenGeluid bitter teleurgesteld is op het feit, dat alle 6 door FTG ingediende voorstellen tot aanpassing van de vaste bochtstraal boven Floriande zijn afgewezen. Deze voorstellen zijn via wethouder van Dijk ingediend bij de CROS. De CROS heeft de voorstellen beoordeeld, of deze geschikt zouden zijn om uiteindelijk voorgelegd te worden bij de Alderstafel.

Na deze speech werd al snel duidelijk, dat de gemeenteraadsleden de betreffende stukken waarin de afwijzing door CROS niet hadden ontvangen. Wel had FTG deze stukken via wethouder van Dijk al op 13(!) juni j.l. al ontvangen. Een vreemde zaak!

De gemeenteraadvergadering nam nu een verrassende wending. Raadslid Nico Zwaneveld stelde terecht, dat de vergadering op dit onderwerp geen voortgang zou kunnen hebben, omdat de raadsleden de betreffende stukken over de afwijzing van de FTG voorstellen niet hadden gekregen.

Echter de voorzitter van de vergadering, de heer Koster, meende dat dit niet bezwaarlijk kon zijn en liet de raad stemmen, of de behandeling van dit onderwerp kon doorgaan.

Er was uiteindelijk een meerderheid, om door te vergaderen over dit onderwerp.

Diverse raadsleden hebben de wethouder aan de tand gevoeld en het bleek, dat in het geplande uur bij lange na geen voldoende tijd te zijn, om dit gevoelige onderwerp te behandelen.

Op 6 september 2012 van 20:30 tot 21:30 uur zal de gemeenteraad dit onderwerp verder behandelen.

Op die datum heeft de raad wel degelijk alle stukken gekregen, die nodig zijn, om een goed oordeel te kunnen vormen, of de motie naar tevredenheid van de raad is uitgevoerd door het collega van B&W en kan de raad zich uitspreken over de 6-voudige afwijzing door de CROS.

Komt dus in grote getale, om FTG te ondersteunen!

FTG zal zorgen, dat alle raadsleden de nodige informatie zullen krijgen, om een goed oordeel te kunnen vormen. Daarbij zal de raad zich ook een oordeel kunnen vormen, over de manier waarop deze afwijzing tot stand is gekomen en over de gebruikte argumentatie.

FTG vindt de gebruikte argumentatie van CROS volstrekt onvoldoende en het geheel lijkt als een hamerstuk te zijn afgeserveerd tegen een achterkamertjes-achtige achtergrond.

Daarbij komt ook nog de tekst die wethouder van Dijk heeft uitgesproken in de vergadering op 5 juli j.l. als antwoord op de door diverse raadsleden gestelde vragen. Het antwoord van de heer van Dijk was vol van algemeenheden, maar ging weinig in op de essentie van de motie en de afgewezen voorstellen. Kortom bij het aanhoren van deze tekst krijg je het gevoel niet serieus genomen te worden.

Is het belang van 18.000 inwoners van Floriande iets, om niet serieus te nemen? Wij denken van niet, kom daarom op 6sept-2012 naar de gemeenteraadsvergadering in het raadhuis in Hoofddorp.

Lees ook het artikel naar aanleiding van de raadssessie in het Haarlems Dagblad.
HD-onduidelijkheid-Floriande-blijft-150x150

Teken onze petitie

Petitie - Voor DRASTISCH verminderen vliegtuiglawaai boven Floriande

RT @ORSbewoners: @Onderzoeksraad Inderdaad is een fundamentele discussie nodig over de gewenste omvang van #Schiphol500 wegens veiligheidse…
8mreplyretweetfavorite
@Onderzoeksraad Zolang routes (van "Hinderbeperkende" maatregelen) kruisen met inkomend verkeer is die discussie in… https://t.co/xCSdI0b90V
8mreplyretweetfavorite
@CemLacin Vanavond heb ik Buma of Pechtold horen zeggen dat e.e.a. "bilateraal" besproken was. Dus direct tussen VV… https://t.co/BOohEG5HiH
19mreplyretweetfavorite
@Msteffenswater Waar is Shell en Schiphol? #eerlijkovervliegen
46mreplyretweetfavorite
Ga naar boven