Follow Us On Twitter - Image
Facebook Image

Search

Bron: Haarlems Dagblad 15/03/2012

SCHIPHOL - Bijna vier jaar na het sluiten van het Aldersakkoord over de groei van de luchthaven Schiphol, staat het akkoord op barsten. Teleurstelling en boosheid overheersen nu steeds meer afspraken niet (kunnen) worden nageleefd.

Geen ongebreidelde groei van de luchtvaart op Schiphol, maar een selectieve groei. Daarnaast een pakket aan hinderbeperkende maatregelen en vele miljoenen euros naar enkele dorpskernen die in de knel zaten zoals Zwanenburg, Amstelveen en Aalsmeer. Dat was de kern van het akkoord dat in 2008 werd gesloten tussen bewonersgroepen, luchtvaartsector en overheden.

Tot woede van bewoners en de KLM is tot nu toe van die selectieve groei niets terecht gekomen. Easyjet kon uitbreiden, prijsvechter Vueling streek neer net als Emirates. KLM-topman Peter Hartman veegde zaterdag in deze krant de vloer aan met de opstelling van Schiphol en hekelde dat Schiphol directeur Jos Nijhuis niet de afspraken nakomt die zijn voorganger Cerfontaine maakte.

De KLM staat niet alleen in die kritiek. Namens de bewonersgroepen laat Cees van Ojik weten dat Schiphol bezig is strategische starts en landingen weg te geven aan maatschappijen die weinig tot niets bijdragen aan de rol van de luchthaven voor de Nederlandse economie. De Dorpsraad Lijnden gaat een stapje verder door te stellen dat het Aldersakkoord de prullenmand in kan.

De onvrede bij veel bewonersgroepen zit in het feit dat er tot toe niets terecht komt van het uitplaatsen van vluchten naar Lelystad. Ook de hinderbeperkende maatregelen schieten niet op. Er is nu wel een vaste uitvliegroute over Hoofddorp gekomen, maar daarvan zijn de bewoners van de wijk Floriande nu de dupe. Ook is de uitvliegroute van de Zwanenburgbaan naar het oosten verschoven, zodat de toestellen nu tussen Zwanenburg en Badhoevedorp doorgaan. Daardoor komen ze recht over Lijnden en is in Amsterdam-West de overlast groter. Volgens deze bewoners wordt de evaluatie daarover rooskleuriger voorgesteld dan die is.

Daarnaast wordt nu bij bijna anderhalf jaar gevlogen volgens een systeem van voorkeursbanen (Polderbaan en Kaagbaan). Maar in plaats van minder is de Buitenveldertbaan het laatste jaar juist vaker gebruikt. In de nacht dalen toestellen wel in een glijvlucht naar de Polderbaan en Kaagbaan, zodat bewoners in de Ijmond en Leidse regio minder last hadden van brullende motoren. Maar tot nu toe wil het maar niet lukken om het systeem van glijvluchten uit te breiden tot de avond en naar andere banen, terwijl dat wel een harde eis was van de bewonersdelegatie. Onder leiding van Hans Alders wordt vandaag (donderdag) daarover weer vergaderd. De spanning is om te snijden.

Frans van den Berg

Bron: Haarlems Dagblad 13/12/2011

SCHIPHOL - Vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan opstijgen en naar het oosten moeten, kunnen in de toekomst nog nauwkeuriger hun route volgen. Daardoor hebben minder inwoners van Rijsenhout, Leimuiden en Nieuw-Vennep last van de toestellen.

Dat blijkt uit de eerste verkenning voor een dergelijk project. ,,Het is nu aan de betrokken gemeenten om een verzoek in te dienen. Dan gaat het om Haarlemmermeer en de gemeente Kaag en Braassem. In de werkgroep hinderbeperking van de Tafel van Alders moet het dan worden goedgekeurd. Daarna kan het plan verder worden uitgewerkt en bekeken of het vliegtechnisch ook kan. Het duurt dan nog wel even voor de eerste vliegtuigen op proef deze route volgen’’, licht een woordvoerster van de Cros toe.

Op voorstel van het overlegorgaan Cros is al eens een microklimaatproject uitgevoerd, waarbij met succes de vliegtuigen meer uit de buurt van Rijsenhout bleven. Radarbeelden

In Leimuiden werd toen meer hinder ervaren. Maar op de radarbeelden is nog steeds te zien dat de toestellen vanaf de Kaagbaan in een breed gebied hun route naar het oosten zoeken. Zo komt het ene toestel toch nog over Rijsenhout heen en het andere pikt nog een deel van Nieuw-Vennep mee. Ofwel in een groot gebied hebben bewoners last van de toestellen. Wanneer een vaste bocht wordt gevlogen, wordt de overlast tot een bepaald gebied beperkt.

Een vergelijkbaar project is al ingevoerd tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp, waar de toestellen die vanaf de Kaagbaan komen en naar het noorden moeten, een vaste bocht maken. Een voordeel voor de meeste bewoners, maar een nadeel voor de mensen in Floriande omdat ze daar pal over hun dak komen.

Bij Rijsenenhout, Leimuiden en omliggende dorpen hebben enkele duizenden mensen er baat bij. Of er ook mensen zijn die meer hinder krijgen, is nog onduidelijk. Ook is nog niet duidelijk welke route uitvoerbaar is voor de piloten van de verkeersvliegtuigen.

Bron: Haarlems Dagblad 07/03/2012

HOOFDDORP - Het aantal klachten over vliegtuiglawaai vanuit de wijk Floriande is de afgelopen maanden afgenomen. De actiegroep die pleit voor verlegging van de route doet er juist een schepje bovenop.

In het kwartaalverslag van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) valt het op dat het aantal klagers vanuit Hoofddorp is afgenomen van 237 naar 123. Het gaat dan om de maanden november, december en januari vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden.

 

Dat terwijl er juist meer is gestart vanaf de Kaagbaan en Zwanenburgbaan in zuidelijke richting. In het rapport wordt extra aandacht geschonken aan Floriande.

BRON: Website "De Monitor" 20-2-2018

Sinds begin dit jaar zijn gemeenten rond Schiphol verplicht nieuwe bewoners vroegtijdig te informeren over het aanwezige vliegtuiggeluid. En de nieuwe bewoners moeten in een zogenoemd kettingbeding verklaren dat zij zich bewust zijn van de aanwezigheid van de luchthaven. Volgens advocaat René Rensing, gespecialiseerd in omgevingsrecht, doe je door een dergelijke verklaring te tekenen afstand van je recht tot klagen. ‘Ik zou het zelf nooit tekenen,’ aldus Rensing.

Joke Geldhof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor Ruimtelijke ordening en Wonen, is het niet eens met de kritiek van advocaat Rensing. Nieuwe bewoners doen volgens haar allerminst afstand van hun recht om te klagen als ze het kettingbeding ondertekenen, zo vertelt zij ons al eerder in het onderzoek Overlast vliegtuigen. Het gaat volgens de gedeputeerde om een informatieplicht en transparantie. ‘Het is ervoor bedoeld dat mensen weten waar ze komen te wonen.’ Volgens de gedeputeerde moet in alle plannen, op de website en in brochures staan dat mensen een huis kopen in een gebied waar je overlast kunt ervaren van vliegtuigen. ‘Transparantie is essentieel,’ aldus Geldhof.

100.000 euro boete

Teken onze petitie

Petitie - Voor DRASTISCH verminderen vliegtuiglawaai boven Floriande

RT @ORSbewoners: @Onderzoeksraad Inderdaad is een fundamentele discussie nodig over de gewenste omvang van #Schiphol500 wegens veiligheidse…
9mreplyretweetfavorite
@Onderzoeksraad Zolang routes (van "Hinderbeperkende" maatregelen) kruisen met inkomend verkeer is die discussie in… https://t.co/xCSdI0b90V
10mreplyretweetfavorite
@CemLacin Vanavond heb ik Buma of Pechtold horen zeggen dat e.e.a. "bilateraal" besproken was. Dus direct tussen VV… https://t.co/BOohEG5HiH
20mreplyretweetfavorite
@Msteffenswater Waar is Shell en Schiphol? #eerlijkovervliegen
47mreplyretweetfavorite
Ga naar boven