De actiegroep Schipholwatch is een petitie gestart voor alle inwoners van Nederland om niet akkoord te gaan met de groei van Schiphol naar 540.000 vliegbewegingen. Op dit moment mag Schiphol 500.000 vliegbewegingen afhandelen. Zakenvluchten en kleinere vliegtuigen (zogenoemde General Aviation) vallen overigens buiten dit aantal sinds 2018.
Op 16 mei 2018 schreven wij u een open brief (zie bijlage) over een structurele oplossing voor alle problemen van de luchtvaartsector: een verhuizing van uw luchthaven naar de Noordzee.
Dat is inmiddels ruim een jaar geleden. Ondertussen is er heel veel gebeurd. De maatschappelijke oppositie tegen de overlast, vervuiling en gezondheidsschade door uw sector neemt vrijwel dagelijks toe.
Niet alleen actiegroepen zoals wij, maar ook milieubeschermers, politici van allerlei pluimage, omwonenden en regionale en gemeentelijke bestuurders komen in opstand tegen verdere uitbreiding van de luchtvaart in ons land.
BRON: AT5 05/05/2018
Drie milieuorganisaties hebben vandaag gezamenlijk een 'luchtvaartmanifest' gepresenteerd. Ze willen dat er een einde komt aan de groei van Schiphol en investeringen in duurzame alternatieven.
Het manifest heeft de titel Zet de luchtvaart op het juiste spoor en gaat gepaard met een petitie. De organisaties (Natuur en Milieu Noord-Holland, Greenpeace en Natuur & Milieu) hebben verschillende eisen: 'Stop de groei van de luchtvaart in Nederland, een einde aan de voorkeursbehandeling van de luchtvaart en stevige investeringen in groene alternatieven en innovatie'.
BRON: EenVandaag 31-03-2018
Te veel nachtvluchten, overschrijding van de geluidslimieten en vliegtuigen die massaal afwijken van voorgeschreven vliegroutes. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) behoort toezicht te houden op de luchtvaartsector om omwonenden tegen overlast te beschermen. Maar in de praktijk blijkt de toezichthouder vooral een tandeloze tijger.
BRON: BEWONERSOMGEVINGSCHIPHOL.NL 21-10-2017
WAAR WORDT GEWOOND KAN NIET WORDEN GEVLOGEN, EN OMGEKEERD
De bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) protesteert tegen het plan om gemeenten zonder overleg met omwonenden bouwplannen te laten ontwikkelen onder vliegroutes rond Schiphol en tegelijk de nieuwe bewoners te verbieden om te klagen over gezondheidsrisico’s door lawaai en luchtvervuiling. Met dit besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (IenM) wordt het vraagstuk “Wonen en vliegen” op wel heel simpele wijze opgelost, namelijk door het probleem te ontkennen. Dit past in de lijn om de risico’s voor veiligheid, gezondheid en leefbaarheid die het gevolg zijn van de groei van het vliegverkeer te bagatelliseren en aldus groeiruimte te claimen.