Kent u dat gevoel?
U besluit om (samen) lekker in de tuin of op het balkon te gaan zitten. Genieten van het heerlijke weer en/of de lange zomeravonden. En dan wordt opeens dat genieten abrupt verstoord. Een vertrekkend vliegtuig komt laag over de wijk Floriande. Op zo'n 1.000 meter hoogte en met soms wel méér dan 85 Decibel aan herrie! Je moet luider spreken of erger, je moet de conversatie stoppen en wachten tot het vliegtuig voorbij is......
Soms gaat dit zo uren achter elkaar door.
Herkent u dit? Zo ja, dan wil ik u vriendelijk verzoeken deze tekst verder te lezen...
Bron: website Hoofddorpse Courant 09-04-2013 15:55
HOOFDDORP - Hoewel sommige fracties in de gemeenteraad best begrip hebben voor de klachten in de wijk Floriande over vlieglawaai is een oplossing voor dat probleem nog ver weg. Dat is de voornaamste conclusie van een debat over luchthavenzaken vorige week in de raad.
Inwoners van Floriande en dan met name de actiegroep Floriande TegenGeluid hebben de laatste tijd luidruchtig de trom geroerd over de in hun ogen onaanvaardbare overlast die de vaste vliegroute boven hun wijk veroorzaakt. Boeing 737's die vanaf de Kaagbaan opstijgen, vliegen via een vaste bochtstraal over Floriande heen en dat geeft veel herrie.
Er is de afgelopen tijd in de pers weer veel tumult geweest m.b.t. de geluidsoverlast in Floriande. Het wordt steeds duidelijker dat het gaat om pure onwil van het college van B&W en de Gemeenteraad van de gemeente Haarlemmermeer om daar verandering in aan te brengen.
Bron: Website Haarlems Dagblad 05/04/2013 08:13
HAARLEMMERMEER - Floriande hoeft niet te rekenen op minder geluidshinder van Schiphol. Ook het idee om minder vrachtvliegtuigen over de wijk te laten vliegen is onhaalbaar: als ze een andere route nemen, levert dat per saldo voor meer mensen overlast op.
Dat laatste is de echte reden waarom minder vrachtvluchten over Floriande onhaalbaar zijn, zei luchthavenwethouder Arthur van Dijk donderdag bij de bespreking van de stand van zaken rond Schiphol.
De wethouder zei ’ongelukkig’ te zijn met uitspraken van rechterhand Theo Vermeegen van Hans Alders, die volgens hem bij de Floriandebewoners eerder de indruk wekte dat minder vrachtvliegtuigen een kwestie was van ’aan een paar knoppen draaien.
Want dat is gewoon niet waar, aldus Van Dijk: als die vaak oudere en veel herrie makende toestellen een andere route nemen, dan zullen ze over gebieden moeten vliegen waar méér mensen er last van zullen hebben. En het is juist de bedoeling om zo min mogelijk mensen (over)last van de luchthaven te laten ondervinden.