In de gemeenteraadsvergadering van 5 juli j.l. heeft de gemeenteraad de reactie van Wethouder Van Dijk op de motie “Definitief invoeren CROS Pilot 3b+” besproken. De vergadering is ook in zijn geheel online terug te zien.
Aanleiding van de vergadering was dus de bespreking en toelichting van het standpunt van het gemeentebestuur als reactie op de motie van de gemeenteraad d.d. 24 november 2011.
De motie is destijds unaniem door de gemeenteraad aangenomen, om het gemeentebestuur aan te sporen grotere inspanningen te verrichten, om tot minder hinder te komen van vliegtuigverkeer boven Floriande. Deze motie is ingediend door Groen Links, PvdA en VVD en werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen.
In de gemeenteraadvergadering van 5 juli j.l. heeft Rob van Grieken, voorzitter van FTG, gebruik gemaakt van de mogelijkheid, om te kunnen inspreken (lees hier de volledige inspreektekst van FTG).
In zijn toespraak is Rob ingegaan op het feit, dat Floriande TegenGeluid bitter teleurgesteld is op het feit, dat alle 6 door FTG ingediende voorstellen tot aanpassing van de vaste bochtstraal boven Floriande zijn afgewezen. Deze voorstellen zijn via wethouder van Dijk ingediend bij de CROS. De CROS heeft de voorstellen beoordeeld, of deze geschikt zouden zijn om uiteindelijk voorgelegd te worden bij de Alderstafel.
Na deze speech werd al snel duidelijk, dat de gemeenteraadsleden de betreffende stukken waarin de afwijzing door CROS niet hadden ontvangen. Wel had FTG deze stukken via wethouder van Dijk al op 13(!) juni j.l. al ontvangen. Een vreemde zaak!
De gemeenteraadvergadering nam nu een verrassende wending. Raadslid Nico Zwaneveld stelde terecht, dat de vergadering op dit onderwerp geen voortgang zou kunnen hebben, omdat de raadsleden de betreffende stukken over de afwijzing van de FTG voorstellen niet hadden gekregen.
Echter de voorzitter van de vergadering, de heer Koster, meende dat dit niet bezwaarlijk kon zijn en liet de raad stemmen, of de behandeling van dit onderwerp kon doorgaan.
Er was uiteindelijk een meerderheid, om door te vergaderen over dit onderwerp.
Diverse raadsleden hebben de wethouder aan de tand gevoeld en het bleek, dat in het geplande uur bij lange na geen voldoende tijd te zijn, om dit gevoelige onderwerp te behandelen.
Op 6 september 2012 van 20:30 tot 21:30 uur zal de gemeenteraad dit onderwerp verder behandelen.
Op die datum heeft de raad wel degelijk alle stukken gekregen, die nodig zijn, om een goed oordeel te kunnen vormen, of de motie naar tevredenheid van de raad is uitgevoerd door het collega van B&W en kan de raad zich uitspreken over de 6-voudige afwijzing door de CROS.
Komt dus in grote getale, om FTG te ondersteunen!
FTG zal zorgen, dat alle raadsleden de nodige informatie zullen krijgen, om een goed oordeel te kunnen vormen. Daarbij zal de raad zich ook een oordeel kunnen vormen, over de manier waarop deze afwijzing tot stand is gekomen en over de gebruikte argumentatie.
FTG vindt de gebruikte argumentatie van CROS volstrekt onvoldoende en het geheel lijkt als een hamerstuk te zijn afgeserveerd tegen een achterkamertjes-achtige achtergrond.
Daarbij komt ook nog de tekst die wethouder van Dijk heeft uitgesproken in de vergadering op 5 juli j.l. als antwoord op de door diverse raadsleden gestelde vragen. Het antwoord van de heer van Dijk was vol van algemeenheden, maar ging weinig in op de essentie van de motie en de afgewezen voorstellen. Kortom bij het aanhoren van deze tekst krijg je het gevoel niet serieus genomen te worden.
Is het belang van 18.000 inwoners van Floriande iets, om niet serieus te nemen? Wij denken van niet, kom daarom op 6sept-2012 naar de gemeenteraadsvergadering in het raadhuis in Hoofddorp.
Lees ook het artikel naar aanleiding van de raadssessie in het Haarlems Dagblad.
De 4e Nieuwsbrief van Floriande TegenGeluid is per email aan de reeds bij ons bekende geïnteresseerden verzonden.
Wilt u ook lezen wat we aan het doen zijn en hoe we ervoor staan, lees dan nu de Nieuwsbrief Nr.4.
Het aantal ganzen rond Schiphol is de laatste jaren fors toegenomen. Daardoor is de kans op botsingen met vliegtuigen vergroot en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.
Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die onderzocht een noodlanding van een Boeing van Royal Air Maroc in juni 2010. Tijdens het opstijgen kwam een gans in een van de motoren terecht, waardoor ze geen hoogte konden maken en een noodlanding moesten maken.
Volgens het rapport is het aantal vogels dat een gevaar vormt voor vliegtuigen de laatste tien jaar verdubbeld en vormt dat een risico voor de vliegveiligheid. Het aantal ganzen is zelfs nog sterker gestegen.
Dit risico is voor de uitvliegroute boven Floriande extra groot. Het uitvallen van een motor geeft bij het vliegen van een dergelijke krappe bocht, die vliegtuigen moeten vliegen om de uitvliegroute boven Floriande te vliegen, een vergroot risico tot een fatale afloop.
Met zo'n 130 botsingen met vogels per jaar wordt hiermee het veiligheidsrisico voor de ca.18.000 inwoners van de wijk Floriande wel zeer inzichtelijk.
Dit moet zo snel mogelijk aangepakt worden. De vogelpopulatie beperken is maar een deel van de oplossing, structureler zou zijn om de vliegroute met een dergelijk vergroot veiligheidsrisico niet meer over een wijk met ca.18.000 inwoners te laten vliegen!
BRON: BEWONERSOMGEVINGSCHIPHOL.NL 21-10-2017
WAAR WORDT GEWOOND KAN NIET WORDEN GEVLOGEN, EN OMGEKEERD
De bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) protesteert tegen het plan om gemeenten zonder overleg met omwonenden bouwplannen te laten ontwikkelen onder vliegroutes rond Schiphol en tegelijk de nieuwe bewoners te verbieden om te klagen over gezondheidsrisico’s door lawaai en luchtvervuiling. Met dit besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (IenM) wordt het vraagstuk “Wonen en vliegen” op wel heel simpele wijze opgelost, namelijk door het probleem te ontkennen. Dit past in de lijn om de risico’s voor veiligheid, gezondheid en leefbaarheid die het gevolg zijn van de groei van het vliegverkeer te bagatelliseren en aldus groeiruimte te claimen.