Bron: Website Hoofddorpse Courant 28/10/2012 21:21
HOOFDDORP - De actiegroep Floriande TegenGeluid heeft het vertrouwen opgezegd in de heer Kees van Ojik, de bewonersvertegenwoordiger van de gemeente Haarlemmermeer in de CROS. De actiegroep voert daar meerdere redenen voor aan. Zo zou Van Ojik onvoldoende opgekomen zijn voor de belangen van de bewoners van de wijk Floriande, onvoldoende betrokkenheid getoond hebben bij de vermindering van geluidoverlast die de wijk ondervindt en de actiegroep onjuist hebeen voorgelicht.
Van Ojik vertegenwoordigt onder andere de belangen van de bewoners van de wijk Floriande in Hoofddorp in de zogenaamde CROS, de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol. Dit onafhankelijke overleg- en adviesorgaan verenigt bewoners, regionale en lokale overheden en luchtvaartpartijen, met als doel om hinder van Schiphol zoveel mogelijk te beperken en een optimaal gebruik van de luchthaven te bevorderen.
Door het geven van onjuiste informatie heeft Van Ojik, aldus Floriande Tegengeluid, de actiegroep op het verkeerde been gezet. "Vertegenwoordigers van de actiegroep kwamen door de handelwijze van Van Ojik onjuist voorbereid in een vergadering van de CROS. Van Ojik heeft de actiegroep onder meer verkeerd voorgelicht over de deelnemers aan deze vergadering en de vergaderonderwerpen."
Daarnaast vindt de actiegroep Floriande TegenGeluid dat Van Ojik volstrekt onvoldoende overleg voert met degenen die hij in de CROS vertegenwoordigt.
De actiegroep Floriande TegenGeluid is, zo laat zij weten, zeer teleurgesteld in de opstelling en handeswijze van Van Ojik.
Bron: Nieuwsblad Haarlemmermeer 07/11/2012
Zoals bekend heeft Floriande TegenGeluid (FTG) één concrete doelstelling: drastische vermindering van vliegtuiggeluidsoverlast in de wijk Floriande. Inmiddels hebben ruim 1.000 mensen de petitie ondertekend en groeit het aantal ondertekenaars nog steeds. FTG wil primair d.m.v. een dialoog met alle betrokken instanties haar doel bereiken.
Zo heeft FTG via de Gemeente Haarlemmermeer op 21 maart j.l. 6 concrete voorstellen tot hinderbeperking ingediend bij de CROS/Alderstafel. Die voorstellen zijn eerst in petit-comité door de CROS behandeld en vervolgens op 14 juni j.l. in de Alderstafel besproken. Deze 6 voorstellen zijn allemaal afgewezen. Dit terwijl onze voorstellen tot maar liefst 1.000 MINDER ernstig gehinderden in Hoofddorp leiden en per saldo 722 MINDER ernstig gehinderden!
Omdat wij grote vraagtekens zetten achter de door CROS/Alderstafel gegeven summiere en niet verifieerbare argumentatie, willen wij die graag tegenspreken. Daartoe worden wij in de gelegenheid gesteld onder voorwaarde dat wij e.e.a. in een bespreking met de belangrijkste betrokken instanties professioneel onderbouwd kunnen weerleggen. Wij denken dat we dat kunnen, doch zijn zelf geen (erkende) vlieg-professionals.
Om die reden zoeken wij op dit moment één of twee gezagvoerders of co-piloten, die ons hierbij kunnen en willen helpen. Als u zelf gezagvoerder of co-piloot bent óf iemand kent die dit is én er een bereidheid is om ons hierbij te helpen, neem dan zo spoedig mogelijk Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op.
Wij stellen uw medewerking zeer op prijs!
bron: Haarlems Dagblad 31-3-2018
De overheid moet een eind maken aan de gedoogsituatie rond de geluidsoverlast van Schiphol.
Het niet optreden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tegen de overschrijding van geluidslimieten rond de luchthaven duurt te lang en ondermijnt de rechtspositie van omwonenden. Dat stellen deskundigen op het gebied van toezicht en handhaving tegenover EenVandaag.
Ook diverse Kamerfracties dringen aan op actie. Behalve de linkse oppositie wil ook coalitiepartner D66 dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ingrijpt. De geluidsgrenzen rond Schiphol worden al drie jaar op verschillende plekken overschreden, zonder dat de Inspectie Leefomgeving en Transport daartegen optreedt.