Follow Us On Twitter - Image
Facebook Image

Search

Bron: Website Hoofddorpse Courant 14/03/2013 16:47

HOOFDDORP - De discussie over de vaste bochtstraal van vliegtuigen boven de wijk Floriande in Hoofddorp blijft de gemoederen bezighouden. De gemeente en actiegroep Floriande TegenGeluid (FTG) zijn het intussen totaal oneens over de gevolgen van de gekozen vliegroute en het aantal ernstig gehinderden.Het artikel in onze krant van vorige week over de kritiek uit Floriande op het besluit om de bochtstraal boven de wijk niet ruimer te maken, heeft veel reacties losgemaakt.

Bron: website Hoofddorpse Courant 21/03/2013 11:15

HOOFDDORP - Het meetpunt voor vlieggeluid in de wijk Floriande in Hoofddorp gaat verdwijnen. PvdA-fractievoorzitter Tom Horn vroeg wethouder Arthur van Dijk van Luchthavenzaken vorige week tijdens het Vragenuurtje in de gemeenteraad om opheldering.De wethouder bevestigde de informatie. Volgens hem heeft de aanvraag voor een permanente NOMOS-geluidspost in Floriande het niet gehaald. Ook de tijdelijke post gaan verdwijnen "Elke paal kost geld. Het is ook niet onze paal, maar van de luchthaven", zo voegde Van Dijk eraan toe.
PvdA'er Horn vond het moment om het meetpunt weg te halen erg slecht gekozen. In Floriande is op dit moment veel beroering over geluidsoverlast door vliegtuigen die een vaste bochtstraal vliegen boven de wijk. Horn noemde het daarom een 'slecht signaal' om die post juist nu weg te halen.
Wethouder Van Dijk beloofde er in gesprekken met Schiphol alles aan te doen om het meetpunt in Floriande te behouden. Maar uiteindelijk heeft de gemeente daar geen zeggenschap over, zo benadrukte hij.
VVD-raadslid Pieter-Jan de Baat mengde zich ook in de discussie. Volgens hem hoef je niet zo rouwig zijn als meetposten verdwijnen, want in de praktijk zouden ze niet goed werken.

De 4e Nieuwsbrief van Floriande TegenGeluid is per email aan de reeds bij ons bekende geïnteresseerden verzonden.

Wilt u ook lezen wat we aan het doen zijn en hoe we ervoor staan, lees dan nu de Nieuwsbrief Nr.4.

Het aantal ganzen rond Schiphol is de laatste jaren fors toegenomen. Daardoor is de kans op botsingen met vliegtuigen vergroot en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die onderzocht een noodlanding van een Boeing van Royal Air Maroc in juni 2010. Tijdens het opstijgen kwam een gans in een van de motoren terecht, waardoor ze geen hoogte konden maken en een noodlanding moesten maken.

Volgens het rapport is het aantal vogels dat een gevaar vormt voor vliegtuigen de laatste tien jaar verdubbeld en vormt dat een risico voor de vliegveiligheid. Het aantal ganzen is zelfs nog sterker gestegen.

Dit risico is voor de uitvliegroute boven Floriande extra groot. Het uitvallen van een motor geeft bij het vliegen van een dergelijke krappe bocht, die vliegtuigen moeten vliegen om de uitvliegroute boven Floriande te vliegen, een vergroot risico tot een fatale afloop.

Met zo'n 130 botsingen met vogels per jaar wordt hiermee het veiligheidsrisico voor de ca.18.000 inwoners van de wijk Floriande wel zeer inzichtelijk.

Dit moet zo snel mogelijk aangepakt worden. De vogelpopulatie beperken is maar een deel van de oplossing, structureler zou zijn om de vliegroute met een dergelijk vergroot veiligheidsrisico niet meer over een wijk met ca.18.000 inwoners te laten vliegen!

RT @HarmenDub: @haarlemmermeer @2019Nee @ReddeVeluwe @SchipholWatch @Schiphol @Fl_TegenGeluid Daar krijg je niks zegde antwoorden van en u…
RT @HFDZuidGeluid: .@KLM gaat lobbyen voor versnelde uitbreiding #Schiphol. Zeer onwenselijk. #Schiphol veroorzaakt met huidige capaciteit…
"Waar de overheid uit dient te gaan van het maatschappelijk belang is Schiphol een bedrijf waarin commerciële belan… https://t.co/rKBNJahT4o
RT @FloorMilikowski: Voor @DeGroene deed ik onderzoek naar Schiphol. Uit feiten, cijfers en analyses blijkt dat de luchthaven al lang geen…
Ga naar boven